passive گرامر | گرامر مجهول

passive گرامر | گرامر مجهول

برای درک جملات مجهول در زبان انگلیسی(Passive voice)، ابتدا بایستی مفهوم جملات معلوم(Active) را بدانیم. برای یادگیری بیشتر، تا آخر این مقاله با ما همراه شوید.

چرا گرامر مجهول؟

معمولا نویسنده یا گوینده به چند دلیل، جمله را به صورت مجهول بیان می‌کند. در برخی جملات مجهول در گرامر زبان انگلیسی، فاعل جمله مشخص نیست. گاهی گوینده قصد مشخص کردن فاعل جمله را ندارد. همچنین در مواردی اهمیت جمله در کاری است که انجام شده و نه شخصی که آن را به انجام رسانده. دلیل دیگر می‌تواند سبک گفتار یا نوشتار باشد. جملات مجهول در زبان انگلیسی در صورت رسمی بودن متن، مانند متون خبری به کار می‌رود.

برای اینکه یک دستور گرامر زبان انگلیسی را بهتر یاد بگیرید باید ساختار آن را یاد بگیرید. این قسمت به بررسی ساختار گرامر مجهول می پردازیم.

 

باورهای غلط درباره جملات مجهول در زبان انگلیسی

• “جملات مجهول در زبان انگلیسی، اشتباه گرامری هستند.” این ادعا به هیچ عنوان درست نیست. این گونه جملات در حقیقت یک سبک خاص به شمار می‌روند.
• “استفاده از افعال to be یا فعل get در جمله، الزاما به معنای داشتن جمله مجهول است.” خیر! برای ساختن جمله مجهول در انگلیسی، به فاکتورهای بیشتری نیاز داریم که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
• “استفاده از جملات مجهول در انگلیسی، تنبلی نویسنده را می‌رساند.” موضوع دقیقا برعکس است. در واقع در گزارش‌های آزمایشگاهی، مقالات علمی و متون مطبوعاتی از این سبک استفاده می‌شود که کاربرد جملات مجهول در انگلیسی است.

برای اینکه آموزش زبان انگلیسی را اصولی تر دنبال کنید باید با انواع و اقسام مثال ها از گرامر آشنا شوید.

infinitive جملات مجهول با – infinitive passive voice

اگر جمله ما فعل کمکی داشته باشد یا فعل اصلی آن با to همراه باشد، به این شکل مجهول می شود:

You have to be tested on your English grammar.

John might be promoted next year.

She wants to be invited to the party.

I expect to be surprised on my birthday.

You may be disappointed.

ing جملات مجهول با – Passive voice with gerunds

اگر جمله ما فعلی داشته باشد که بعد از آن ing می آید یا اگر با حرف اضافه همراه باشد، به این شکل مجهول می شود:

I remember being taught to drive.

The children are excited about being taken to the zoo.

*The children are excited to be taken to the zoo.

Most film stars hate being interviewed.

*Most film stars hate to be interviewed.

Poodles like being pampered.

* Poodles like to be pampered.

فعل بعد از افعالی مانند like، hate هم با ing می آید هم با to. در مثال های بالا صورت مجهول هر دو حالت آورده شده است.

آموزش گرامر جملات مجهول Passive

مجهول جملات دو مفعولی

بعضی افعال می توانند دو تا مفعول داشته باشند در نتیجه برای مجهول کردن آن ها هم می توان دو مدل مجهول نوشت. مثلا فعل give می تواند دو تا مفعول داشته باشد:

جمله معلوم: He gave me the book / He gave the book to me.

در این جمله هم me و هم the book مفعول هستند. برای مجهول کردن این جمله می توان انتخاب کرد کدام مفعول ابتدای جمله مجهول بیاید.

جمله مجهول: I was given the book (by him)/ The book was given to me (by him).

افعال دیگر مانند give که می توانند دو تا مفعول داشته باشند عبارتند از:

ask (درخواست کردن) , offer (پیشنهاد دادن), teach (درس دادن), tell (گفتن), lend (قرض دادن), promise (قول دادن), sell (فروختن), throw (انداختن)

جملات مجهول در جمله واره های وابسته – passive in subordinate clauses

در یک جمله واره وابسته (subordinate clause) که بعد از that می آید هم می توان مجهول داشت. شکل مجهول کردن این جمله واره ها درست در همان قوانین معمول جملات مجهول پیروی میکند:

معلوم: I thought that Mary had made the cake.

مجهول: I thought that the cake had been made by Mary.

معلوم: He knew that people had built the church in 1915.

مجهول: He knew that the church had been built in 1915.

 

گرامر Passive: چگونه جملات را به شیوه‌ای دیگر بنویسیم

در زبان انگلیسی، گرامر Passive یکی از ابزارهای مهم است که به نویسندگان این امکان را می‌دهد تا به شیوه‌ای متفاوت از جملات استفاده کنند. در این گرامر، تاکید بر عمل یا اثر عمل است و فاعل جمله در اکثر مواقع در انتهای جمله قرار می‌گیرد.

ساختار جملات Passive:

Object+to be (am/is/are/was/were)+Past Participle+by + AgentObject+to be (am/is/are/was/were)+Past Participle+by + Agent

مثال:

جملات فعلی:

معلم کتاب را به دانش‌آموزان داد. The teacher gave the book to the students.The teacher gave the book to the students.دانش‌آموزان تست را انجام دادند. The students took the test.The students took the test.جملات Passive:

کتاب به دانش‌آموزان داده شد. The book was given to the students.The book was given to the students.تست انجام شد. The test was taken.The test was taken.

موارد مفید:

فاعل (Agent):در برخی از جملات Passive، می‌توانید فاعل را با کلمه "by" مشخص کنید. این کار اختیاری است. The book was given to the students by the teacher.The book was given to the students by the teacher.زمان‌های مختلف:

گرامر Passive در تمام زمان‌ها قابل استفاده است. به عنوان مثال، "is being done" برای زمان حال استفاده می‌شود و "was done" برای زمان گذشته.تجنب ابهام:

گرامر Passive ممکن است در جملاتی با فاعل ناشناخته (مثل "someone" یا "they") برای اطلاعات کمکی مفید باشد.

مثال‌های بیشتر:

زمان حال:

ما خودروها را در حیاط می‌بینیم. We see the cars in the yard.We see the cars in the yard.خودروها در حیاط دیده می‌شوند. The cars are seen in the yard.The cars are seen in the yard.زمان گذشته:

معلم تمرینات را تصحیح کرد. The teacher corrected the exercises.The teacher corrected the exercises.تمرینات تصحیح شدند. The exercises were corrected.The exercises were corrected.

خلاصه:

استفاده از گرامر Passive می‌تواند به نویسندگان کمک کند تا به رسمیت شناخته شدن یا اهمیت داده شدن یک اثر را در جملات داشته باشند. به خصوص در نوشتن رساله، گزارش، یا مقالات علمی، استفاده مهاری از گرامر Passive نشان از تنوع و تسلط بر زبان انگلیسی می‌دهد.

گرامر مجهول برگشت