نمای کلی دوره
این دوره با اصول طراحی SOLID در جاوا شروع می شود. سپس مقدمه ای جامع بر الگوهای طراحی جاوا با تمرینات عملی و دستی ارائه می دهد.
اصول طراحی جامد چیست؟
اصول طراحی جامد تقریباً یک مهارت اجباری برای هر توسعه دهنده جاوا است. این اصول به شما امکان میدهد تا بیشتر کدهای جاوای تمیز و قابل استفاده مجدد را در پروژههای خود بنویسید.
اصول SOLID را یاد خواهید گرفت که عبارتند از:
اصل مسئولیت واحد
اصل باز-بسته
اصل جایگزینی لیسکوف
اصل جداسازی رابط
اصل وارونگی وابستگی
همه این اصول به تفصیل توضیح داده شده اند و شما کد جاوای موجود را تغییر می دهید و این اصول را در تمرین همراه با من به کار می گیرید.
سپس به الگوهای طراحی جاوا میرویم.
برای آشنایی با الگوهای طراحی با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا بحث خواهیم کرد:
بیاموزید که با هر الگوی طراحی چه نوع مشکلاتی حل می شود.
درباره نقشهای مختلف در الگوی طراحی با استفاده از نمودارهای UML بحث کنید.
از UML مثالی که میخواهیم حل کنیم و همچنین از UMLهای کتاب باند چهار استفاده خواهیم کرد
درباره نحوه استفاده از الگوی طراحی در مثالی که چگونه قسمتهای مختلف با هم قرار میگیرند، بحث کنید.
به عنوان مثال با استفاده از جاوا در Eclipse IDE که از الگوی طراحی استفاده میکند.
ملاحظات اجرای طراحی مختلف برای هر الگوی طراحی.
درباره تفاوت الگوی طراحی با الگوی مشابه دیگر بحث کنید.
ببینید کجا از یک الگوی طراحی در زندگی واقعی استفاده میشود.
این دوره تمام الگوهای طراحی کلاسیک از کتاب Gang of Four (GoF) را پوشش می دهد. علاوه بر این، در مورد چند الگوی طراحی جدیدتر که در توسعه نرم افزار مدرن استفاده می شود بحث خواهیم کرد. ما در مورد چگونگی پیاده سازی یک الگو به روش های مختلف بحث خواهیم کرد که چگونه می توانیم آنها را برای استفاده با زبان جاوا تنظیم کنیم.
این دوره جامع ترین دوره آموزشی در مورد الگوهای طراحی جاوا است که می توانید پیدا کنید.
بنابراین، الگوهای طراحی چیست که چرا باید اهمیت دهید؟
الگوهای طراحی راهحلهایی برای مشکلات رایجی هستند که هنگام برنامهنویسی با آنها مواجه میشوید. این راه حل ها قابل استفاده مجدد هستند و می توانند طیف گسترده ای از مشکلات را حل کنند. این کتابها با انتشار کتاب کلاسیک با موضوع «عناصر نرمافزار شیگرای قابل استفاده مجدد» که توسط اریش گاما، جان ولیسیدز، رالف جانسون و ریچارد هلم نوشته شده بود (این نویسندگان به عنوان باند چهار و بنابراین مخفف رایج GoF شناخته میشوند) محبوب شدند. :) )
یکی از مشکلات هنگام مطالعه این کتاب به عنوان توسعهدهنده جاوا این است که نویسندگان از C++ برای نشان دادن یک الگو استفاده میکنند، که در آن زمان محبوبترین زبان برنامهنویسی پرکاربرد بود. بنابراین، نمونههایی را با استفاده از ویژگیهای زبان C++ مانند اشارهگرها، سازندههای کپی و غیره مشاهده خواهید کرد که به راحتی به جاوا ترجمه نمیشوند.
این دوره در این زمینه کمک زیادی خواهد کرد. ما هر الگوی طراحی را با استفاده از جاوا با پتانسیل کامل آن مطالعه خواهیم کرد.
چه چیزی در این دوره پوشش داده شده است؟
این دوره اصول طراحی جامد و ۲۶ الگوی طراحی را در کل پوشش میدهد. موارد زیر را پوشش خواهیم داد:
اصول طراحی جامد: درباره مسئولیتهای تکی S، O pen-Closed، جایگزینی L iskov، من جداسازی وابستگی، اصول وارونگی وابستگی بیاموزید.
الگوهای طراحی خلاقانه: کارخانه ساده، کارخانه انتزاعی، روش کارخانه، تک تن، سازنده، نمونه اولیه آبجکت استخر
الگوهای طراحی سازه: آداپتورهای کلاس شی، دکوراتور، پل، نما، پروکسی پویا استاتیک، کامپوزیت Flyweight
الگوهای طراحی رفتاری: زنجیره مسئولیت، فرماندهی، مفسر، میانجی، تکرارکننده، یادگاری، مشاهدهگر، حالت، استراتژی، روش الگو، بازدیدکننده، شیء پوچ
هر الگوی طراحی نیز در یک سخنرانی کدنویسی دنبال میشود.
ساختار دوره چگونه است؟
ما بر روی کدنویسی زنده همراه با تئوری تمرکز میکنیم. هر طرح در یک جلسه برنامه نویسی زنده (که می توانید آن را دنبال کنید) پیاده سازی می شود و همچنین با اسلایدهای UML مورد بحث قرار می گیرد. پس از مطالعه یک بخش، تقریباً همه چیز را در مورد الگوی طراحی میدانید.
این دوره با تمرکز بر استفاده به عنوان مرجع ایجاد شده است. بنابراین هر الگوی طراحی در بخش خود با یک سخنرانی جداگانه برای هر جنبه از الگوی طراحی مورد بحث قرار می گیرد. هر بخش به صورت سخنرانی های زیر سازماندهی شده است:
1. مقدمه - این سخنرانی الگو را معرفی می کند، مشکلی که یک نمودار UML رسمی را حل می کند
2. مراحل پیاده سازی - این سخنرانی نحوه پیاده سازی این الگو را در جاوا مورد بحث قرار می دهد. .
3. مثال UML - ما در مورد UML دست روی مسئله ای که می خواهیم حل کنیم بحث می کنیم.
4. پیاده سازی - در این سخنرانی الگوی طراحی را در جاوا با استفاده از Eclipse IDE پیاده سازی می کنیم
5. ملاحظات طراحی پیادهسازی - چند نکته مهم در مورد عملکرد، توصیههای عملی تغییرات در استفاده از الگو
6. مثال دنیای واقعی - در این سخنرانی خواهیم دید که چگونه الگو در زندگی واقعی توسط چارچوبهای محبوب کتابخانه کلاس خود جاوا استفاده میشود. مانند Spring، JSF
7. مقایسه با الگوی مشابه - ببینید که چگونه الگو با الگوی مشابه دیگری متفاوت است.
8. مشکلات - بسیاری از الگوها دارای اشکالاتی هستند. این سخنرانی به شما نشان میدهد که آنها چیستند.
9. خلاصه - این سخنرانی تمام اطلاعات مربوط به الگو را خلاصه میکند.
همانطور که میبینید، با شکستن یک الگوی طراحی واحد در موضوعات کوچکتر، میتوانید به راحتی فقط آن قسمتهایی را که در آینده به آن نیاز دارید تماشا کنید.
چه چیزی همراه با دوره ارائه می شود؟
ما همه نمونههای کد را از سخنرانیهای دستی ارائه کردهایم. می توانید کد شروع را دانلود کنید یا می توانید کد تمام شده را برای مطالعه خود دانلود کنید.
همه نمودار UML با شرح هر نقش در الگوی طراحی به صورت PDF در ویدیوی خلاصه ارائه شده است. این اسلایدها برای اصلاح سریع ساختار الگوی طراحی کافی هستند.
راهنمای PDF برای همه خلاصههای الگوی طراحی با نمونههای کد و نمودارهای UML.
چه کسی باید این دوره را بگذراند؟
توسعه دهندگان مبتدی و همچنین با تجربه.
معماران طراحان نرم افزار.
تعالی با ظرافت تا کمال!
نمایش نظرات