به هنر داستان سرایی خوش آمدید!
اسم من فردریک هیلر است و تقریباً سه دهه است که نویسنده، کارگردان و بازیگر هستم. جاه طلبی من این است که تمام اصول و تکنیک هایی را که برای خلق داستان های جذاب نیاز دارید در اختیار شما قرار دهم. این کلاس در درجه اول برای داستان سرایی سینمایی طراحی شده است، اما اصول و تکنیک های ارائه شده در اینجا را می توان به همین راحتی در نوشتن نمایشنامه یا ادبیات به کار برد. امیدوارم پس از تکمیل این مجموعه، ببینید که خلق داستان های جذاب با شانس یا جادو به دست نمی آید - بلکه با اصول و روش های ملموس و مشخصی که همه آنها را در این کلاس خواهید آموخت. بازی رومیزی Othello دارای شعار "یک دقیقه برای یادگیری، یک عمر برای استاد شدن" است. من هرگز پیشنهاد نمیکنم که اصول داستانسرایی فقط یک دقیقه طول بکشد تا یاد بگیرند - اما خواهید دید که اصول داستانسرایی ساده، واضح و مختصر هستند. با این حال، یادگیری استفاده ماهرانه از آنها - این یک عمر طول می کشد.
به بخش اول خوش آمدید - جنبه های مشترک برای همه شخصیت ها!
این کلاس عمدتاً برای داستانگویی سینمایی طراحی شده است، اما اصول و تکنیکهای ارائهشده در اینجا را میتوان به همین راحتی برای نوشتن نمایشنامه یا ادبیات به کار برد.
من کلاس ها را به سه قسمت تقسیم کرده ام:
1) جنبههای مشترک برای همه شخصیتها، 2) جنبههای خاص هر شخصیت، و 3) شیوههای عملیاتی ایجاد یک داستان جذاب از ابتدا. در این قسمت اول مجموعه، نگاهی هلیکوپتری به هنر داستان سرایی داریم - ما از بالا به زمین بازی و شرکت کنندگان در مسابقه نگاه می کنیم.
به بخش اول خوش آمدید - جنبه های مشترک برای همه شخصیت ها!
فردریک هیلر، مدرسه فیلم استکهلم
فیلمنامه نویسی معلم
فیلمنامه نویس و کارگردان. تحصیلکرده در استکهلمز فیلمسکولا (1992-1993) و آکادمی هنرهای زیبای تئاتر در مالمو (1995-1998) علاوه بر نویسندگی و کارگردانی مزمور 21 (2009) و عملیات راگناروک (2018) فردریک به عنوان کارگردان و پسزمینهای تأثیرگذار دارد./p>
نمای کلی:
موضوع هدف (ارتباط جهانی داستان)
RESPONSE (پاسخ مورد نظر مخاطبان ژانر)
مرجع (طبقهشناسی داستان)
مشکل (مفهوم) (هسته داستان)
جهان (جهان داستان)
شخصیت (حامل دنیاها، کهن الگوهای ارزشی)
RELATION (روابط شخصیت: نگرش و وضعیت)
INFORMATION (اختلاف اطلاعات)
POSITION (تیم ها، وفاداری ها و موقعیت ها)
FUNCTION (موقعیتها در مثلث درام)
MOTOR (نیروی محرک/شخصیت)
ساختار (افسانه/اسکلت/خلاصه داستان)
فصل 1: موضوع
در این فصل می آموزیم که چگونه معنای عمیق تر داستان ایجاد می شود. موضوع چیزی است که داستان واقعاً درباره آن است.
یک داستان دو لایه دارد: داستان درباره چیست — و واقعاً درباره چه چیزی است.
مضمون چیزی است که به داستان "عمق" می بخشد. این "داستان پشت داستان" است.
سوالات:
چه چیزی را در مورد جهان و رفتار انسان صادق میدانم؟
چه چیزی را برای یادآوری خود و اطرافیانم مهم می دانم؟
چه توصیهای به فرزندانم میکنم (اگر داشته باشم) که میتواند به آنها کمک کند تا بهترین زندگی ممکن را داشته باشند؟
چه چیزی را می خواهم به خودم یاد بدهم؟ در چه چیزی می توانم و می خواهم بهتر شوم؟ چه چیزی می توانم یاد بگیرم که می تواند به من کمک کند زندگی بهتری داشته باشم؟
نکته:
در سایتها با نقل قول گشت و گذار کنید. مقداری را که مناسب هستند جمع آوری کنید. آنها را چاپ کنید و روی دیوار بگذارید.
اجازه دهید آنها دوره قطب نما شما در فیلمنامه نویسی (و تولید) باشند.
از نقل قول های خود عکس بگیرید، نظرات خود را در مورد آنها بیان کنید و آنها را در اینجا به اشتراک بگذارید!
فصل 2: پاسخ
در این فصل با ژانرها و نحوه پیمایش و تصمیم گیری در مورد جایی که داستان شما مناسب است آشنا می شویم.
داستان روی صفحه، صحنه یا کاغذ اتفاق نمیافتد - بلکه در سر، قلب و بدن مخاطب اتفاق میافتد.
داستانی که هیچ نوع واکنش فکری، عاطفی یا فیزیکی در مخاطب ایجاد نمیکند - این یک داستان مرده است.
سوالات:
داستان می تواند ژانرها را ترکیب کند - اما آیا عمدتاً درام است یا کمدی؟ آیا هدف ما عمدتا این است که مخاطب بخندد، گریه کند یا ناخن بجود؟
چگونه امیدواریم داستان از نظر فکری، احساسی و جسمی بر مخاطب تأثیر بگذارد؟ در طول و بعد؟
دوریس خود را پیدا کنید. وقتی فیلم شما را می بیند، او را مطالعه کنید.
او چگونه واکنش نشان می دهد؟ فیلم شما چه تجربه هایی به او می دهد که نمی تواند در زندگی خود داشته باشد؟ امیدوارید او از تماشای فیلم شما چه چیزی به دست آورد؟ به نظر شما اگر او آن را نبیند چه چیزی را از دست می دهد؟
نکته: مطالعه
قوانین pixar را مطالعه کنید و سه قانون مربوط به داستان خود را انتخاب کنید و آنها را در اینجا به اشتراک بگذارید!
همچنین انگیزه دهید که چرا این قوانین در داستان شما اعمال می شود.
فصل 3: مرجع
در این فصل با نحوه ارجاع به داستان خود آشنا میشویم که به شما کمک میکند داستان خود را قالببندی و بفروشید.
طبقه بندی داستان
"فک ها در فضا."
— بازی برای بیگانه
"رومئو و ژولیت در کشتی تایتانیک."
— زمین جیمز کامرون
«یک پارک موضوعی برای دایناسورهای زنده شده؟»
— استیون اسپیلبرگ به مایکل کرایتون
ایجاد معمولاً ترکیب دو پدیده موجود است.
سوالات:
چه داستانها یا پدیدههای موجود مشابه این داستان هستند؟
نکته:
یک لیست پخش در Spotify ایجاد کنید، جایی که موسیقی فیلم - یا موسیقی دیگر - را آپلود میکنید که همان تناژ احساسی شما برای فیلم شما باشد.
کاری را انجام دهید که صنعت تبلیغات آن را "moodboard" مینامد: یک کلاژ فیزیکی یا دیجیتالی، با تصاویری از فیلمها یا چیز دیگری، که شبیه به تونالیته - "حالت" - است که میخواهید فیلمتان داشته باشد.
مووبرد و فهرست پخش خود را در اینجا به اشتراک بگذارید!
فصل 4: مشکل
در این فصل اهمیت داشتن یک چالش یا مشکل اولیه برای داستان شما را می آموزیم.
هسته داستان
مشکل باعث ایجاد و هدایت داستان می شود.
مشکلی نیست، داستانی وجود ندارد. بدون دوراهی، بدون درام.
سوالات:
تمایلات کلی شخصیت چیست؟
از چه طریقی اینها به یکدیگر مرتبط هستند؟
اینها از چه جهت متقابلاً منحصر به فرد هستند - از چه جهت اینها در تضاد با یکدیگر هستند؟
مشکل/چالش اصلی برای قهرمان داستان شما چیست؟ آن را در اینجا به اشتراک بگذارید!
فصل 5: جهان
در این فصل ما در مورد اینکه داستان شما کجا و چه زمانی اتفاق میافتد، واضح است.
جهان داستان
به صورت استعاری و نمادین، ما - به طور ناخودآگاه و/یا آگاهانه - محیط یک شخصیت را به عنوان نمادی از جهان او و/یا جهان در کل درک می کنیم.
سوالات:
ما کجا هستیم؟ داخل بیرون؟
چه ساعتی از روز است؟
آب و هوا چگونه است؟ کدام فصل؟
دقیقاً چه اتفاقی افتاد - از کجا آمده ایم؟
تصاویر و/یا متنی را درباره دنیایی که داستان شما در اینجا می گذرد به اشتراک بگذارید!
فصل 6: شخصیت
در این فصل میآموزیم که چگونه شخصیتهای قوی برای داستان خود بسازیم.
حامل دنیاها، کهن الگوهای ارزشی
این شخصیت، تاریخچه اوست: میراث، محیط، تجربیات، تصمیماتش.
سوالات:
نشانهها، اخلاق و روحیه شخصیتها چیست؟
شخصیتها در سطح فوقالعادهای – حداقل بیش از سطح ما – چه چیزی هستند که ما خودمان میخواهیم داشته باشیم؟
کاراکترها چه اشتباهی مرتکب شده اند که سرنوشت آنها را رقم می زند؟ اگر آنها موفق شوند سرنوشت خود را به چیزی مثبت تبدیل کنند - اگر داستان پایان خوشی را برای آنها در نظر گرفته باشد - چه زمانی و از چه طریقی به شیوه عمل موفق تری دست می یابند؟
کاراکترهای شما چه ویژگی های جالبی دارند؟ آنها را اینجا به اشتراک بگذارید!
فصل 7: رابطه
در این فصل می آموزیم که چگونه روابط پویایی جالبی در داستان شما ایجاد می کنند.
روابط شخصیت: نگرش و وضعیت
سوال:
چگونه صحنه رابطه - سلسله مراتب و/یا نگرش - بین حداقل دو نفر را تغییر میدهد؟
نکته:
نقشه رابطه بسازید و نحوه تغییر آن را در طول داستان ترسیم کنید.
یک لیست وضعیت ایجاد کنید و نحوه تغییر آن در طول داستان را نمودار کنید.
لیست و نقشه را در اینجا به اشتراک بگذارید!
فصل 8: اطلاعات
در این فصل با اهمیت عدم ارائه اطلاعات زیاد و زمان ارائه برای حداکثر تعلیق آشنا می شویم!
اختلاف اطلاعات - بین شخصیتها و مخاطب
ما ممکن است یک داستان را به عنوان یک سیستم اطلاعاتی در نظر بگیریم.
سوالات:
راز چیست؟
تعلیق چیست؟ از چه کسی بیشتر می دانیم؟
سورپرایز چیست؟ چه چیزی را ناگهان از ارزشی که قبلاً نمی دانستیم - و نمی توانستیم حدس بزنیم یا استنباط کنیم، می دانیم؟
تنش صحنه چیست؟ از چه راههایی مخاطب را در مورد آنچه میدانند در راه است نگه میداریم؟
نکته:
تمام اطلاعات جدیدی را که مخاطب در طول داستان یاد میگیرد فهرست کنید. آن را تقسیم کنید، به طوری که به صورت تکهای به دست نرسد، بلکه به صورت خردههای نان به طور مساوی در یک مسیر توزیع شود.
فهرست را شامل رویدادها و زمانی که در داستان است مخاطب با آن آشنا می شود تهیه کنید. آن را در اینجا به اشتراک بگذارید.
فصل 9: موقعیت
در این فصل می آموزیم که چگونه می توانیم با استفاده از موقعیت ها صحنه های جالبی ایجاد کنیم.
تیمها، وفاداریها و موقعیتهای شخصیت
هر صحنه باید حداقل یک تغییر موقعیت داشته باشد.
سوال:
چه کسی موقعیت ذهنی و/یا فیزیکی را در صحنه تغییر میدهد؟
نکته:
لیستی از موقعیتهای ذهنی و فیزیکی شخصیتها - و نحوه تغییر آنها تهیه کنید.
لیست را در اینجا به اشتراک بگذارید!
فصل 10: تابع
در این فصل با مثلث درام و نحوه ایجاد پویایی برای داستان شما آشنا می شویم.
موقعیت شخصیت در مثلث درام.
سوالات:
کاراکترها عمدتاً به کدام عملکردها تعلق دارند؟
کارکردهای چه کسی در صحنه/داستان به دلیل درگیری و اطلاعات جدید تغییر میکند؟
نکته:
مثلث درام را ترسیم کنید — و با خطوط (شاید با رنگ های مختلف) نحوه تغییر موقعیت شخصیت ها در طول داستان را ترسیم کنید.
مثلث خود را در اینجا به اشتراک بگذارید!
فصل 11: موتور
در این فصل با اهمیت یک نیروی محرکه در صحنهها آشنا میشویم و این که چگونه میتواند برای جذابتر شدن اتفاق بیفتد.
نیروی محرک/شخصیت
در هر لحظه، این یک شخصیت است که بیشتر صحنه را هدایت می کند.
سوالات:
چه کسی صحنه را هدایت می کند؟
آیا تغییر می کند؟ اگر چنین است، چه زمانی؟
به اشتراک بگذارید که شخصیتهای شما چگونه صحنههای شما را هدایت میکنند. چند مثال در اینجا بیاورید!
فصل 12: ساختار
در این فصل با ساختارهای مختلفی آشنا میشویم که به شما کمک میکنند تا داستان خود را با زمینه مرتبط کنید.
افسانه/اسکلت/خلاصه داستان
کدام ساختار با داستان شما مطابقت دارد؟ در اینجا به اشتراک بگذارید و انگیزه ایجاد کنید!
پیوندها و اطلاعات
خواندن توصیه شده
یک انتخاب بسیار مختصر
ادبیات
شعر ارسطو
قهرمان هزار چهره جوزف کمپبل
مورفولوژی داستان عامیانه ولادیمیر پراپ
هنر نمایشنامه نویسی لاجوس اگری
فیلمنامه نویسی تا اتم ها مایکل ولز شوک
فیلمنامه نویسی و نظریه یکپارچه روایت: قسمت اول
مایکل ولز شوک
فیلمنامه نویسی و نظریه یکپارچه روایت: قسمت دوم
مایکل ولز شوک
به جنگل جان یورک
عناصر سورپرایز ورا توبین
وب
K.M. ویلند
استیون پرسفیلد
فیلمهایی برای تماشا
یک انتخاب مختصر
آندری تارکوفسکی
قربانی (Offret)
نوستالژی
O7W-hdStPc2WcHIv F0EJu
Solaris — قسمت 1
Solaris — قسمت 2
INGMAR BERGMAN
نور زمستانی (Nattvardsgästerna)
مهر هفتم (Sjunde inseglet)
سکوت (Tystnaden)
توت فرنگی وحشی (Smultronstället)
نئورئالیسم ایتالیایی
روبرتو روسلینی - رم، شهر باز
لوچینو ویسکونتی - La Terra Trema
فدریکو فلینی
لا استرادا
لا دولچه ویتا
8 1/2
Satyricon
E La Nave Va — و کشتی در راه است
MICHELANGELO ANTONIONI
La Notte
Blowup
موج جدید فرانسه
فرانسوا تروفو - 400 ضربه
ژان لوک گدار - À bout de souffle (بی نفس)
ورنر هرزوگ
آگویر، خشم خدا
فیتزکارالدو
نوسفراتو
KRZYSZTOF KIEśLOWSKI
سه رنگ: آبی
سه رنگ: قرمز
سه رنگ: سفید
La Double Vie de Veronique
WIM WENDERS
بالهای آرزو (Himmel över Berlin)
AKIRA KUROSAWA
رویاها
Yojimbo
هفت سامورایی
دوید
ترنس مالیک
درخت زندگی
به شگفتی
خط قرمز نازک
ROY ANDERSSON
گیلیاپ
شما، زندگان
یک کبوتر روی شاخه ای نشسته و به هستی فکر می کند
کلاس های آنلاین مدرسه فیلم استکهلم
سلام! به مدرسه فیلم استکهلم خوش آمدید
کلاس های آنلاین فیلمسازی را با شرایط خود یاد بگیرید. آن را در کجا، چگونه و زمانی که می خواهید بیاموزید.
کلاس های آنلاین مدرسه فیلم استکهلم غنی و لذت بخش است.
نمایش نظرات