دوره آزمایشی تمرین برنامه نویسی پایتون
این دوره برای کمک به تمرین و بهبود مهارت های برنامه نویسی پایتون با پوشش طیف گسترده ای از موضوعات، از نحو پایه تا مفاهیم پیشرفته، طراحی شده است. چه در حال آماده شدن برای مصاحبه های کدنویسی باشید یا فقط به دنبال تقویت دانش خود باشید، این دوره سناریوهای عملی و واقعی را ارائه می دهد تا به شما کمک کند درک خود از پایتون را عمیق تر کنید. هر بخش بر روی حوزههای کلیدی زبان، با انواع سؤالات برای آزمایش دانش شما تمرکز دارد.
بخش 1: اصول پایتون
در این بخش، مفاهیم پایه برنامه نویسی پایتون مورد آزمایش قرار می گیرند. با دستور و ساختار پایه پایتون شروع می شود که برای نوشتن کد واضح و خوانا ضروری است. پایتون از تورفتگی برای تعریف بلوکهای کد استفاده میکند و این بخش میزان درک و استفاده شما از این ویژگی را آزمایش میکند. شما همچنین با نظرات تک خطی و چند خطی کار خواهید کرد تا دنبال کردن کد خود را آسان تر کنید.
در مرحله بعد، روی متغیرها و انواع داده ها تمرکز خواهید کرد. این شامل کار با اعداد صحیح، شناورها، رشته ها و بولی ها، انواع داده های اصلی در پایتون است. شما تبدیل نوع را تمرین خواهید کرد، که به شما امکان می دهد در صورت نیاز بین انواع مختلف جابجا شوید. این سؤالات همچنین نحوه استفاده از عملگرها را در پایتون شامل عملگرهای حسابی برای انجام محاسبات، عملگرهای مقایسه برای تصمیم گیری، و عملگرهای منطقی برای ترکیب چند شرط را پوشش می دهد.
در نهایت، این بخش درک شما از جریان کنترل را آزمایش می کند. این شامل استفاده از دستورات if، elif و else برای کنترل جریان برنامه بر اساس شرایط مختلف است. همچنین کار با حلقهها را تمرین خواهید کرد، از جمله حلقههای for و while، که برای تکرار اقدامات در کد شما استفاده میشوند.
بخش 2: توابع و ماژول ها
این بخش بر توابع تمرکز دارد که بخش اصلی برنامه نویسی پایتون هستند. از شما خواسته می شود که توابع خود را تعریف کنید، آرگومان ها را به آنها ارسال کنید و مقادیر را برگردانید. توابع به سازماندهی و استفاده مجدد کد شما کمک می کنند، و در این بخش، نوشتن توابعی که وظایف خاصی را انجام می دهند را تمرین می کنید.
موضوعات توابع پیشرفته شامل آرگومانهای پیش فرض و کلیدواژه نیز پوشش داده خواهد شد. شما استفاده از *args و **kwargs را تمرین خواهید کرد که به شما امکان می دهد تعداد متغیری از آرگومان ها را به یک تابع ارسال کنید. همچنین با توابع لامبدا روبرو خواهید شد که توابع ناشناس هستند که اغلب برای عملیات کوتاه و ساده استفاده می شوند.
علاوه بر این، این بخش شما را با ماژول ها و بسته های پایتون آشنا می کند. شما وارد کردن کتابخانه های استاندارد مانند ریاضی، تصادفی و تاریخ را تمرین خواهید کرد و همچنین یاد خواهید گرفت که چگونه ماژول های سفارشی خود را ایجاد کرده و از آنها استفاده کنید. این یک مهارت کلیدی برای سازماندهی کد شما در چندین فایل است که مدیریت و نگهداری آن را آسانتر میکند.
بخش 3: ساختارهای داده
در این بخش، شما با ساختارهای داده داخلی پایتون کار خواهید کرد: لیست ها، تاپل ها، دیکشنری ها و مجموعه ها. لیست ها مجموعه های مرتب شده ای هستند که می توان آنها را تغییر داد و شما ایجاد لیست ها، برش دادن آنها و اصلاح محتوای آنها را تمرین خواهید کرد. از سوی دیگر، تاپل ها تغییر ناپذیر هستند، به این معنی که پس از ایجاد شدن نمی توان آنها را تغییر داد. شما یاد خواهید گرفت که چگونه از تاپل ها برای ذخیره مجموعه های ثابت داده استفاده کنید.
دیکشنری ها جفت های کلید-مقدار هستند که به شما امکان می دهند مقادیر را بر اساس کلیدهای منحصر به فرد ذخیره و بازیابی کنید. شما با روشهای فرهنگ لغت کار خواهید کرد، مانند افزودن، بهروزرسانی، و حذف عناصر، و همچنین نحوه چرخش کارآمد از میان فرهنگ لغت.
مجموعه ها یکی دیگر از ساختارهای داده مهم در پایتون هستند که برای ذخیره عناصر منحصر به فرد استفاده می شوند. ایجاد مجموعهها، افزودن و حذف آیتمها و انجام عملیات مجموعهای مانند اتحادیهها و تقاطعها را تمرین خواهید کرد.
بخش 4: برنامه نویسی شی گرا (OOP)
این بخش برنامه نویسی شی گرا (OOP) را در پایتون معرفی می کند. شما در تعریف کلاس ها و ایجاد اشیاء، که بلوک های اصلی OOP هستند، آزمایش خواهید شد. یک کلاس طرحی را برای ایجاد اشیاء تعریف می کند و شما نوشتن کلاس هایی را تمرین می کنید که هم داده ها و هم رفتار را در خود محصور می کنند.
شما همچنین انواع مختلفی از متدها را کاوش خواهید کرد، از جمله متدهای نمونه، که بر روی اشیاء منفرد عمل میکنند، متدهای کلاس، که در کل کلاس اعمال میشوند، و متدهای استاتیک، که به هیچ نمونه یا متغیر کلاسی وابسته نیستند. وراثت، یکی از ویژگی های کلیدی OOP، به یک کلاس اجازه می دهد تا ویژگی ها و روش ها را از کلاس دیگر به ارث ببرد. شما پیاده سازی وراثت تک و چندگانه را تمرین خواهید کرد.
اصول کپسوله سازی و پلی مورفیسم نیز در این بخش مهم هستند. کپسوله سازی شامل خصوصی نگه داشتن حالت داخلی یک شی است، در حالی که چندشکلی اجازه می دهد تا با اشیاء انواع مختلف به گونه ای رفتار شود که گویی متعلق به یک کلاس هستند. این مفاهیم به شما کمک می کند کد ایمن تر و انعطاف پذیرتر بنویسید.
بخش 5: مدیریت استثنا و عملیات فایل
این بخش بر مدیریت خطاها و کار با فایل ها در پایتون تمرکز دارد. مدیریت استثنا به شما امکان می دهد خطاهای کد خود را دریافت و مدیریت کنید و از خراب شدن غیرمنتظره برنامه خود جلوگیری کنید. برای مدیریت استثناهای رایج، استفاده از try، بجز، و در نهایت بلوکها را تمرین میکنید و همچنین یاد میگیرید که چگونه استثناهای سفارشی را هنگامی که شرایط خطای خاص رخ میدهد، افزایش دهید.
عملیات فایل یکی دیگر از موضوعات کلیدی در این بخش است. شما خواندن و نوشتن روی فایل ها را تمرین خواهید کرد که یک مهارت ضروری برای کار با داده ها در پایتون است. این بخش همچنین شما را با مدیران زمینه، مانند عبارت with آشنا میکند، که مدیریت منابع فایل را با بستن خودکار فایلها پس از اتمام کار آسانتر میکند.
بخش 6: موضوعات پیشرفته و کتابخانه ها
در این بخش آخر، مفاهیم پیشرفتهتر پایتون و کتابخانههای محبوب را بررسی خواهید کرد. تکرار کننده ها و مولدها یک تمرکز کلیدی خواهند بود و به شما کمک می کنند تا بفهمید پایتون چگونه توالی داده ها را مدیریت می کند. شما استفاده از iter() و next() را برای کار با تکرارکننده ها تمرین خواهید کرد، و بازدهی برای ایجاد ژنراتورها خواهید داشت، که به شما امکان می دهد مقادیر را در لحظه تولید کنید و کارایی حافظه را بهبود ببخشید.
تزئینات یکی دیگر از موضوعات مهم در این بخش است. شما یاد خواهید گرفت که چگونه از دکوراتورها برای اصلاح رفتار توابع بدون تغییر کد آنها استفاده کنید.
در نهایت، شما با برخی از محبوب ترین کتابخانه های پایتون کار خواهید کرد. استفاده از NumPy برای عملیات عددی، پانداها برای دستکاری داده ها و Matplotlib برای تجسم داده ها را تمرین خواهید کرد. همچنین با سوالاتی در مورد کتابخانه درخواست ها مواجه خواهید شد که معمولاً برای ایجاد درخواست های HTTP در پایتون استفاده می شود.
مربی
نمایش نظرات