تیاگاراجا در سال 1767 کاکارلا تیاگابراهمام در خانواده ای تلوگو وایدیکی مولاکانادو برهمن در تیرووارور در ناحیه تیرووارور کنونی تامیل نادو به دنیا آمد. یک مکتب فکری به رهبری موسیقی شناس B. M. Sundaram وجود دارد که این موضوع را به چالش می کشد و Tiruvaiyaru را به عنوان زادگاه او پیشنهاد می کند. او یک موسیقیدان مشهور است و نام خانوادگیاش «کاکارلا» نشان میدهد که آنها در اصل مهاجران روستایی به همین نام در کامبوم تالوک ناحیه پراکاسام، آندرا پرادش بودند. خانواده او به سنت اسمارتا و بهارادواجا گوترا تعلق داشتند. Tyagaraja سومین پسر پدر و مادرش بود و Panchanada Brahmam و Panchapakesha Brahmam برادران بزرگتر او هستند. او به نام Tyagaraja، خدای رئیس معبد در Thiruvarur، محل تولد او، Tyagabrahmam/Tyagaraja نامیده شد. عموی مادری Tyagaraja Giriraja Kavi بود. Giriraja Kavi شاعر و موسیقی دان بود. Giriraja در روستای Kakarla، Cumbum taluk در منطقه Prakasam، آندرا پرادش به دنیا آمد. اعتقاد بر این است که او به فرقه مولاکاندو تعلق داشت. پدربزرگ مادری تیاگاراجا کالاهاستایا نام داشت، اما اغلب با وینا کالاهاستایا خطاب میشد، زیرا او یک بازیکن مشهور ونا بود. تیاگاراجا نواختن وینا را در کودکی از کالاهاستایا آموخت. پس از مرگ کالاهاستایا، تیاگاراجا نارادیام را پیدا کرد، کتابی مرتبط با موسیقی. قهرمان تیاگاراجا، حکیم آسمانی نارادا را می پرستید، اشاره ای به آن، کریتی وارا نارادای تیاگاراجا (راگا ویجایاشیری، آدی تاحام) است. افسانه ها حاکی از آن است که یک گوشه نشین مانترای را به او یاد داد که نارادا را فرا می خواند و تیاگاراجا در حال تعمق در این مانترا، رؤیایی از نارادا دریافت کرد و با کتاب سوارارناوام توسط حکیم مورد برکت قرار گرفت. در آخرین روزهای زندگی، تیاگاراجا نذر سانیاسا را پذیرفت.
Tyagaraja در روز Pushya Bahula Panchami، 6 ژانویه 1847، در سن 79 سالگی درگذشت. آخرین آهنگسازی او قبل از مرگش Giripai Nelakonna (rāga Sahāna، Ādi taḷam) بود. او در سواحل رودخانه Kaveri در Thiruvaiyaru به خاک سپرده شد.تیاگاراجا آموزش موسیقی خود را در سنین پایین زیر نظر سونتی ونکاتا رامانایا، محقق موسیقی، پس از شنیدن آواز او و تحت تأثیر قرار گرفتن کودک اعجوبه آغاز کرد. Tyagaraja موسیقی را راهی برای تجربه عشق خدا می دانست. ساخته های او به جای تمرکز بر جنبه های فنی موسیقی کلاسیک، بر بیان تمرکز داشت. او همچنین در آهنگسازی استعداد نشان داد و در نوجوانی اولین آهنگ خود را به نام «نامو نامو راغوایا» در راگام دسیکا تودی ساخت و آن را روی دیوارهای خانه حک کرد. سروده های او عمدتاً ماهیتی عبادی (بهکتی) یا فلسفی دارند. ترانههای او معمولاً یا در توسل به خدای پرستش خود (عمدتاً آواتار راما)، در تفکرات، در روایتها، یا دادن پیامی به مردم به چشم میخورد. او همچنین در ستایش کریشنا، شیوا، شاکتی، گانشا، موروگا، ساراسواتی، و هانومان کریتیسا ساخته است.
سونتی ونکاتارامانایا به پادشاه تانجاور از نبوغ تیاگاراجا اطلاع داد. پادشاه دعوتنامه ای به همراه هدایای غنی فراوان فرستاد و از تیاگاراجا دعوت کرد تا در دربار سلطنتی شرکت کند. با این حال، تیاگاراجا تمایلی به شغلی در دربار نداشت و دعوت را کاملاً رد کرد. گفته می شود که او کریتی نیدی چالا سوخاما (به انگلیسی: "آیا ثروت خوشبختی می آورد؟") را به همین مناسبت سروده است. او بیشتر وقت خود را در Tiruvaiyaru گذراند، اگرچه سوابق سفرهای زیارتی او به Tirumala و Kanchipuram وجود دارد. هنگامی که او در کانچیپورام بود، اوپانیشاد براهمایوگین را در Brahmendral Mutt در کانچیپورام ملاقات کرد.
مفاهیم تامبورا به سبک کارناتیک تانجور
Śruti
Svara
راگا
تا
Mēḷakarta
Asaṃpūrṇa Mēḷakarta
ترکیب ها
گیتا
Svarajati
وارنا
Kr̥ti
کیرتانا
Rāgaṃ Tānaṃ Pallavi
تیلانا
تیاگاراجا، که در ارادت خود به راما غوطه ور بود و شیوه زندگی اسپارتی را رهبری می کرد، هیچ گامی برای تدوین سیستماتیک خروجی عظیم موسیقی خود برنداشت. Rangaramanuja Iyengar، محقق برجسته موسیقی Carnatic، در اثر خود Kriti Manimalai، وضعیت حاکم در زمان مرگ Tyagaraja را شرح داده است. گفته میشود که بخش عمدهای از آثار بینظیر موسیقایی او بر اثر بلایای طبیعی و انسانساز به دنیا رفته است. معمولاً تیاگاراجا آهنگ های خود را در حالت نشسته در مقابل مظاهر الوهیت لرد راما می خواند و شاگردانش جزئیات آهنگ های او را روی برگ های نخل یادداشت می کردند. پس از مرگ او، اینها در دست شاگردانش بود، سپس خانواده هایی که از نسل شاگردان بودند. یک نسخه قطعی از آهنگ های Tyagaraja وجود نداشت.
حدود 700 آهنگ از 24000 آهنگ گفته شده توسط او باقی مانده است. با این حال، محققان در مورد اعدادی مانند این تردید دارند، زیرا هیچ مدرک بیوگرافی برای حمایت از چنین ادعاهایی وجود ندارد. علاوه بر نزدیک به 700 تصنیف (کریتیس)، تیاگاراجا دو نمایشنامه موزیکال را به زبان تلوگو ساخت، پرهالادا باکتی ویجایام و ناوکا چاریتام. پراهلادا باکتی ویجایام در پنج پرده با 45 کریتیس در 28 راگا و 138 بیت، در مترهای مختلف به زبان تلوگو. ناوکا چاریتام یک نمایش کوتاه تر در یک پرده با 21 کریتیس در 13 راگا و 43 بیت است. این دومی محبوب ترین اپرای Tyagaraja است و آفرینش تخیل خود آهنگساز است و هیچ مبنایی در Bhagavata Purana ندارد. تیاگاراجا همچنین تعدادی قطعه عبادی ساده و مناسب برای آواز کرال سروده است.
Tyagaraja Aradhana، جشنواره موسیقی یادبود هر سال در Thiruvaiyaru در منطقه Thanjavur در تامیلنادو، در طول ماههای ژانویه تا فوریه به افتخار Tyagaraja برگزار میشود. این یک جشنواره موسیقی یک هفته ای است که در آن نوازندگان مختلف کارناتیک از سراسر جهان در محل استراحت او گرد هم می آیند. در Pushya Bahula Panchami، هزاران نفر از مردم و صدها نوازنده Carnatic، پنج پانچاراتنا کریتیس را با همراهی گروه بزرگی از همنوازان با وینا، ویولن، فلوت، ناداسوارام، مریدانگام و غاتام می خوانند.
نوازنده حرفه ای کارناکت | FluteKRISHNA MOHAN BHAGAVATULA یکی از هنرمندان برجسته در زمینه موسیقی کلاسیک هند است. وی از 19 سالگی به اجرای برنامه پرداخته و به خانواده ای از متخصصان موسیقی تعلق دارد. او از سنین بسیار لطیف در معرض هنرهای کلاسیک قرار گرفت. اولین کنسرت او با پدربزرگش لات بود. باگاواتولا راما کوتایا شستری ، که یکی از نمایندگان هاریکاتا بود ، در روح هنرهای کلاسیک هند جنوبی در ویزیاناگامار ، آندرا پرادش بود. از آن زمان ، دیگر به گذشته نگاه نشده است. وی سفرهای گسترده ای به هند و خارج از کشور داشته و مورد تشویق صاحب نظران و منتقدان قرار گرفته است. او جوایز و افتخارات بسیاری را از سازمان های برجسته مانند انجمن فرهنگی جنوب هند ، گروه فرهنگ ، دولت دریافت کرده است. از آندرا پرادش. ، SPICMACAY ، سانگیت سامارو ، و غیره آموزش موسیقی: از سن 6 سالگی بسیار لطیف ، او یادگیری ساز کلاسیک هند جنوبی "" را با راهنمایی لات شروع کرد. و Jayakumara Chary garu به مدت 6 سال. بعداً او استعدادی شگفت انگیز در هنر موسیقی آوازی کلاسیک نشان داد. به عنوان پدرش ، او در یک فضای موسیقی بزرگ شد و یک آموزش ابتدایی را تا وارنا زیر نظر پدرش گذراند. سپس او در سن 14 سالگی به فلوت کلاسیک Carnatic جذب شد و غیرت داشت که همان را با علاقه کامل یاد بگیرد. او همه راغاها را از آن زمان به بعد از ساز استفاده می کرد. او با سپاس از راهنمایی های برجسته و
نمایش نظرات