لطفا جهت اطلاع از آخرین دوره ها و اخبار سایت در
کانال تلگرام
عضو شوید.
آموزش مقدمه ای بر برنامه نویسی پایتون برای انیماتورهای مایا
Introduction to Python Programming for Maya Animators
نکته:
آخرین آپدیت رو دریافت میکنید حتی اگر این محتوا بروز نباشد.
نمونه ویدیوها:
توضیحات دوره:
به این مقدمه برنامه نویسی پایتون برای انیماتورهای مایا خوش آمدید!
بیاموزید که چگونه ابزارهای خود را ایجاد کنید، بخشهای خستهکننده و خستهکننده گردش کار خود را خودکار کنید و به خود و تیمتان کمک کنید بسیار کارآمدتر کار کنید.
همانطور که از عنوان پیداست، این دوره با انیماتورها و همچنین هنرمندان چیدمان و چیدمان بیشتر مرتبط خواهد بود، عمدتاً به دلیل ماهیت پروژهها، با این حال هر کسی که در مایا کار میکند اگر به دنبال یادگیری باشد میتواند از این سخنرانیها بهره مند شود. برنامه نویسی پایتون.
چه فقط به دنبال بهبود کار روزانه خود باشید یا به دنبال تغییر به یک نقش فنی باشید، مطمئن هستم که این دوره شما را یک قدم به هدفتان نزدیکتر میکند!
چه چیزی پوشش داده شده است؟
مفاهیم اساسی برنامه نویسی در پایتون: حلقه ها، عبارات if، توابع، لیست ها، دیکشنری ها و غیره.
تکنیکها و بهترین شیوههای اساسی: حتی اگر دوره مبتدی باشد، برخی از بهترین روشها را که TDها و توسعهدهندگان حرفهای استفاده میکنند، یاد خواهید گرفت.
کتابخانه مایا cmds: مهارتهایی که به دست میآورید مهارتهای برنامهنویسی گستردهای هستند، اما پروژهها از کتابخانه cmds بسیار استفاده میکنند، زیرا ابزارهای ایجاد شده برای مایا هستند.
ابزارهای تولید: این دوره را با ابزارهای واقعی که میتوانید در کارتان استفاده کنید، به پایان میرسانید.
رابطهای کاربری: نحوه ایجاد رابط کاربری با استفاده از کتابخانههای داخلی مایا را خواهید آموخت.
چه چیزی تحت پوشش نیست؟
کلاسهای پایتون: کلاسها جزء ضروری پایتون هستند و ممکن است در آینده گنجانده شوند، با این حال میتوانید ابزارها و اسکریپتهای بسیار قدرتمندی را بدون آنها ایجاد کنید، به همین دلیل است که در این دوره آموزش داده نمیشوند. با این اوصاف، پس از یادگیری مفاهیم مطرح شده در این دوره، می توانید کلاس ها را به راحتی درک کنید.
PyQt: Qt به درک خوبی از کلاسها نیاز دارد، و یک چارچوب UI پیشرفتهتر است که حتی ممکن است ارزش آن را داشته باشد که در یک دوره جداگانه قرار بگیرید. برای این دوره مقدماتی تمرکز بر ویژگیهای رابط کاربری کتابخانه cmds است که هنوز برای افرادی که تازه شروع به یادگیری کردهاند بسیار مفید و آسانتر هستند.
این دوره برای چه کسانی است؟
هنرمندان مایا: این دوره به شما نحوه استفاده از مایا را آموزش نمی دهد، ممکن است چند ترفند جدید مایا را یاد بگیرید، اما فرض بر این است که دانش اولیه مایا را دارید (اگرچه اصلاً نیازی به پیشرفته بودن ندارید).
مبتدیان کامل یا افرادی که دانش اولیه پایتون دارند.
برنامه نویسانی که به دنبال آشنایی با پایتون برای مایا هستند. محتویات برای افراد مبتدی طراحی شده است، اما این پروژه ها ممکن است به کسی کمک کند تا با مایا و کتابخانه های آن آشنا شود.
این دوره برای چه کسانی نیست؟
برنامه نویسان متوسط تا پیشرفته: اگر قبلاً درک خوبی از مفاهیمی مانند توابع، ساختارهای داده پایه، تغییرپذیری، حلقه ها و غیره دارید، ممکن است از دوره پیشرفته تری بهره مند شوید.
بهترین راه برای نزدیک شدن به دوره:
پروژهها را به ترتیب دنبال کنید: پروژهها به گونهای طراحی شدهاند که بهطور طبیعی مفاهیم جدید را در صورت نیاز، از ابتداییترین تا پیچیدهتر، معرفی کنند و هر پروژه از دانش قبلی مجدداً استفاده خواهد کرد.
غواصی عمیق: غواصی های عمیق به شما اجازه می دهد از پروژه فاصله بگیرید تا عمیق تر به موضوع خاصی بپردازید. آنها پس از معرفی یک مفهوم قرار می گیرند، ممکن است بخواهید بلافاصله پس از یادگیری مفهوم آنها را تماشا کنید، اما همچنین می توانید آنها را به عنوان یک کتابخانه مرجع در نظر بگیرید تا در آینده به آن بازگردید.
کد منبع: مراقب منابع هر سخنرانی باشید، میتوانید فایلها را با کد منبع برای بخشی از پروژه دانلود کنید.
مهرهای زمانی ویدیویی: متأسفانه این پلتفرم مهر زمانی را روی ویدیوها ارائه نمیکند، اما شما میتوانید فایلهای متنی (در منابع) را با کدهای زمانی برای نکات مهم در سخنرانی دانلود کنید.
آزمونها و تمرینها: بعد از چند سخنرانی، آزمونها و تمرینهای کدنویسی را خواهید یافت، اینها اختیاری هستند، اما راهی عالی برای تمرین هستند.
سوالات متداول
آیا می توانم با این دوره TD شوم؟
این یک دوره مبتدی است که ممکن است برای به دست آوردن شغل به عنوان یک TD حرفه ای کافی نباشد، اما قطعاً پایه ای قوی برای ادامه یادگیری آنچه نیاز دارید به شما می دهد.
آیا این به شغل من کمک می کند؟
می تواند، اما بستگی به اهداف شما دارد، قطعاً شما را به عنوان فردی که هم مهارت های هنری و هم مهارت های فنی دارد، به یک دارایی تبدیل می کند. اگر به سمت یک حرفه فنی متمایل هستید، این به شما پایه خوبی برای ادامه آن مسیر می دهد، که می تواند منجر به یک حرفه بسیار پر ارزش، پایدار و با درآمد خوب شود.
آیا می توانم این دوره را در لینکدین خود قرار دهم؟
این یک گواهینامه (هنوز) نیست، اما قطعاً می تواند برای شما مفید باشد که این دوره پایتون را تکمیل کرده اید.
اگر من دانشجو باشم و انیمیشن یا مایا را خوب بلد نباشم چه می شود؟
اشکالی ندارد، لازم نیست یک کاربر حرفه ای و نه یک کاربر پیشرفته باشید. دانستن اصول اولیه مانند پیمایش در ویوپورت و ایجاد یک مکعب به شما امکان می دهد شروع کنید، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که با آنها آشنا نباشید، مانند مراجع دکل، اما می توانید به راحتی آنها را از یک آموزش رایگان آنلاین یاد بگیرید.
آیا می توانم از نسخه قدیمی مایا استفاده کنم؟
شما می توانید، اکثر دستورات مایا تحت پوشش کار خواهند کرد، اما تضمینی وجود ندارد که همه آنها کار کنند. اگر چنین است، میتوانید از بخش Q A (یا جستجوی سریع Google) برای دریافت راهنمایی استفاده کنید.
آیا این فقط برای انیماتورها است؟
نه لزوما. پروژهها مربوط به انیمیشن هستند، که با افرادی که با انیمیشن، چیدمان یا ریگینگ کار میکنند بسیار بیشتر آشنا هستند تا افرادی که به عنوان مثال روی نور تمرکز میکنند، اما مفاهیم برنامهنویسی واقعی تحت پوشش برای همه بخشها قابل اجرا هستند.
رویکرد دوره یادگیری از طریق ایجاد است، علاوه بر غواصی عمیق، که درسهای مستقلی هستند که عمیقتر به یک موضوع میپردازند، هر مفهومی در صورت نیاز برای پروژه معرفی میشود.
شما 3 پروژه ایجاد خواهید کرد:
Prop Rigging Tool: ابزاری برای ایجاد یک دکل پایه پایه. اولین پروژه آسان برای شروع.
ابزار انتقال ژست: ابزاری برای انتقال ژستها بین شخصیتهای یک صحنه.
Pose Library : کتابخانه ای که به شما امکان می دهد ژست ها را ذخیره کنید تا در جلسات مایا به اشتراک گذاشته شوند. این پروژه مبتنی بر کدی است که شما برای Pose Transfer Tool نوشتهاید، بنابراین میآموزید که چگونه کد خود را به گونهای سازماندهی کنید که امکان مقیاسپذیری و استفاده مجدد از آن را فراهم کند.
هر 3 پروژه ابزارهایی هستند که می توانند در یک تولید واقعی استفاده شوند!
منابع
فایل project_resources.zip را دانلود کنید و از آن برای دنبال کردن سخنرانیها استفاده کنید.
هر سخنرانی که به منبعی نیاز دارد دارای یک فهرست با محتوای مفید است که مهمترین آنها عبارتند از:
کد منبع: دایرکتوریهای سخنرانی با «- کد» در نام خود حاوی کد ایجاد شده تا آن نقطه در دوره هستند. فهرست راهنمای آخرین سخنرانی هر پروژه حاوی کد منبع نهایی برای کل پروژه خواهد بود.
مهرهای زمانی ویدیویی: برخی از سخنرانی ها دارای یک فایل متنی به نام video_timestamps.txt هستند، اینها مُهرهای زمانی برای نکات مهم مختلف در سخنرانی هستند، از آنها به عنوان یادداشت یا به عنوان مرجع برای بازگشت استفاده کنید و بخشی از ویدیو را دوباره تماشا کنید.
پیوندها و فایلها: برخی از سخنرانیها دارای پیوندهای دانلود و فایلهای پشتیبانی برای کمک به پروژه یا سخنرانی هستند. به عنوان مثال، دایرکتوری اولین سخنرانی پروژه 2 حاوی فایل های ریگ استفاده شده در ویدیو و همچنین لینک دانلود ریگ Morpheus از وب سایت جاش برتون است.
پروژه خود را به اشتراک بگذارید!
یک ویدیو یا تصویری از ابزارهایی که ایجاد میکنید در حین حرکت آپلود کنید!
اگر میخواهید کد خود را به اشتراک بگذارید، میتوانید آن را مستقیماً در توضیحات پروژه جایگذاری کنید یا فایل را در سایتی مانند GitHub آپلود کنید، جایی که بتوان آن را به صورت عمومی به اشتراک گذاشت.
سرفصل ها و درس ها
درس ها
Lessons
Deep Dive - "اگر" عبارات و Booleans
Deep Dive - "if" Statements and booleans
کار با فایل ها
Working With Files
نمای کلی ویرایشگر اسکریپت
Script Editor Overview
Deep Dive - دیکشنری ها
Deep Dive - Dictionaries
دریافت ویژگی ها
Getting Attributes
معرفی
Introduction
خلاصه پروژه
Project Recap
پروژه 2 - ابزار انتقال ژست: معرفی و تفکیک
Project 2 - Pose Transfer Tool: Intro and Breakdown
ذخیره سازی پوز - معرفی دیکشنری ها
Storing the Pose - Intro to Dictionaries
گسترش ابزار با عبارت "if".
Extending the Tool with "if" Statements
"for" مروری بر حلقه ها
"for" Loops Overview
معرفی کتابخانه cmds و واردات
Intro to cmds library and imports
شیرجه عمیق - حلقه ها
Deep Dive - Loops
ذخیره سازی پوز - ساخت دیکشنری پوز
Storing the Pose - Building the Pose Dictionary
PyCharm - نصب و راه اندازی
PyCharm - Install and Setup
ایجاد رابط کاربری
Creating the UI
فضاهای نام و فهرست ها
Namespaces and Lists
ذخیره پوزها در فایلهای JSON
Saving Poses to JSON Files
مقدمه ای بر توابع
Introduction to Functions
ایجاد یک ماژول
Creating a Module
ایجاد پکیج پایتون
Creating the Python Package
کد را به یک تابع تبدیل کنید
Turn Code Into a Function
معرفی رابط های کاربری
Intro to UIs
ایجاد ابزار
Creating the Tool
خواندن ژست ها از فایل های JSON
Reading Poses From JSON Files
حلقه های انتخاب و "for".
Selection and "for" loops
شیرجه عمیق - رشته ها
Deep Dive - Strings
اعمال پوز
Applying the Pose
اتصال عملکرد و به اشتراک گذاری ابزارهای شما
Connecting the Functionality and Sharing Your Tools
اولین برنامه پایتون شما: سلام مایا
Your First Python Program: Hello Maya
سلام! من فرناندو هستم، یک مدیر فنی با اشتیاق به کمک به هنرمندان برای کار بهتر و کارآمدتر.
به عنوان یک TD روی فیلمها و نمایشهای تلویزیونی مانند روزی روزگاری، پیکان، فیلم لگو ۲، پیتر خرگوش ۲، لیگ سوپر حیوانات خانگی دی سی و موارد دیگر کار کردهام.
قبل از تبدیل شدن به یک TD، من یک انیماتور سه بعدی بودم، انیمیشن را دوست داشتم، اما همچنین عاشق قدرت برنامه نویسی شدم که من را وارد فرآیند طولانی و طاقت فرسای کشف چگونگی ایجاد چیزهایی با پایتون به عنوان یک هنرمند کرد. به همین دلیل، همراه با بارها که توسط دیگر انیماتورها از من پرسیده شد "چگونه کدنویسی را یاد بگیرم؟"، به همین دلیل تصمیم گرفتم این دوره را ایجاد کنم.
من آن سفر یادگیری چالش برانگیز را پشت سر گذاشته ام، اکنون اینجا هستم تا در آن به شما کمک کنم!
برای منابع آموزشی بیشتر و ابزارهای رایگان، از animtd.com دیدن کنید.
(مطالب، بازخوردها و نظرات ارائه شده در اینجا کاملاً متعلق به من است و نظر هیچ شرکتی را که من برای آن کار می کنم نشان نمی دهد و منعکس نمی کند.)
نمایش نظرات