آموزش فیلمنامه نویسی پیشرفته - کتاب مقدس داستان سرایی قسمت 002

ADVANCED SCRIPTWRITING - THE BIBLE OF STORYTELLING PART 002

نکته: آخرین آپدیت رو دریافت میکنید حتی اگر این محتوا بروز نباشد.
توضیحات دوره:

به هنر داستان سرایی خوش آمدید!

اسم من فردریک هیلر است و تقریباً سه دهه است که نویسنده، کارگردان و بازیگر هستم. جاه طلبی من این است که تمام اصول و تکنیک هایی را که برای خلق داستان های جذاب نیاز دارید در اختیار شما قرار دهم. این کلاس در درجه اول برای داستان سرایی سینمایی طراحی شده است، اما اصول و تکنیک های ارائه شده در اینجا را می توان به همین راحتی در نوشتن نمایشنامه یا ادبیات به کار برد. امیدوارم پس از تکمیل این مجموعه، ببینید که خلق داستان های جذاب با شانس یا جادو به دست نمی آید - بلکه با اصول و روش های ملموس و مشخصی که همه آنها را در این کلاس خواهید آموخت. بازی رومیزی Othello دارای شعار "یک دقیقه برای یادگیری، یک عمر برای استاد شدن" است. من هرگز پیشنهاد نمی‌کنم که اصول داستان‌سرایی فقط یک دقیقه طول بکشد تا یاد بگیرند - اما خواهید دید که اصول داستان‌سرایی ساده، واضح و مختصر هستند. با این حال، یادگیری استفاده ماهرانه از آنها - این یک عمر طول می کشد.

به بخش دوم خوش آمدید - جنبه های خاص هر شخصیت.

این کلاس در درجه اول برای داستان سرایی سینمایی طراحی شده است، اما اصول و تکنیک های ارائه شده در اینجا به همین راحتی می توانند برای نوشتن نمایشنامه یا ادبیات استفاده شوند.

من کلاس ها را به سه قسمت تقسیم کرده ام:

1) جنبه‌های مشترک برای همه شخصیت‌ها، 2) جنبه‌های خاص هر شخصیت، و 3) شیوه‌های عملیاتی ایجاد یک داستان جذاب از ابتدا. در این قسمت اول مجموعه، نگاهی هلیکوپتری به هنر داستان سرایی داریم - ما از بالا به زمین بازی و شرکت کنندگان در مسابقه نگاه می کنیم.

به بخش دوم خوش آمدید — جنبه های خاص هر شخصیت.

 

فردریک هیلر، مدرسه فیلم استکهلم

فیلمنامه نویسی معلم

فیلمنامه نویس و کارگردان. تحصیل‌کرده در استکهلمز فیلمسکولا (1992-1993) و آکادمی هنرهای زیبای تئاتر در مالمو (1995-1998) علاوه بر نویسندگی و کارگردانی مزمور 21 (2009) و  عملیات راگناروک (2018) فردریک به عنوان کارگردان و پس‌زمینه‌ای تأثیرگذار دارد./p>

نمای کلی

13. هدف (برای حل مشکل)

14. انگیزه (مشکل یک موضوع مرگ و زندگی است)

15. OPPOSITION (آنتاگونیست های موانع)

16. ALLIES (اعضای تیم)

17. ACTION (آنچه برای رسیدن به هدف انجام می دهیم)

18. SUBTEXT (آنچه به صورت غیر کلامی با هم ارتباط برقرار می کنیم)

19. DIALOGUE (آنچه به صورت شفاهی با هم ارتباط برقرار می کنیم)

20. EMOTION (واکنش عاطفی ما به موقعیت)

21. کسب و کار (آنچه ما از لحاظ فیزیکی در حین پیگیری انجام می دهیم)

فصل 13: هدف

در این فصل می‌آموزیم که چگونه می‌توان هدف قهرمان داستان را تا حد ممکن واضح و جذاب کرد.

برای حل مشکل

مشکلی نیست، داستانی وجود ندارد

سوالات:

  1. هدف کلی شخصیت در داستان چیست - فوق هدف؟

  2. اهداف بیرونی او چیست؟ و اهداف درونی او؟ اهداف رابطه؟ چگونه تعارض بین اینها ایجاد می شود؟

  3. در پایان، آیا شخصیت یک گل را با بردن گل دیگر به دست می آورد؟ یا آیا او باید برخی از آنها را رها کند؟ یا همه را از دست بدهید؟

هدف قهرمان داستان شما چیست و چرا برای مخاطب جذاب است؟ آن را در اینجا به اشتراک بگذارید!

فصل 14: انگیزه

در این فصل ما در مورد اهمیت سرمایه گذاری بالا برای شخصیت خود به منظور جذب مخاطب آشنا می شویم.

چرا مشکل یک موضوع مرگ و زندگی است

همه درام های خوب نبرد مرگ و زندگی است.

سوالات:

  1. اگر به هدفم نرسم چه بلایی سر من خواهد آمد؟ این سؤال چه نوع مرگ و زندگی است: آیا عمدتاً جسمی، عاطفی یا مرگ و زندگی دیگری است؟

  2. چرا همین الان و اینجا؟ چرا بعدا نه؟ چرا هیچ جای دیگری؟

  3. فشار زمانی/بمب تیک تاک چقدر است: چقدر زمان برای رسیدن به هدف دارم؟

نکته:

شخصیت های خود را از دیدگاه آنها بنویسید. هرچه بیشتر از درون شخصیت ها بنویسید، موقعیت ها را به صورت ذهنی تر تجربه خواهید کرد، مخاطب را بیشتر درگیر خواهید کرد. و بالعکس. بازیگران یاد می‌گیرند که از شخصیت‌های خود دفاع کنند - برای ایجاد انگیزه در کارهایشان. «احمق» ننویسید - یک فرد عاقل بنویسید که کارهایی را انجام می دهد که دیگران آن را احمقانه می دانند و/یا خودشان فکر می کنند که در گذشته احمقانه است. مایلز دیویس، ترومپت و آهنگساز جاز (1926 - 1991) می گوید که ترفند تبدیل شدن به یک نوازنده خوب این است که "در موسیقی وارد شوید". همین امر در مورد نویسندگان نیز صدق می کند - هر چه بیشتر از درون شخصیت های خود تجربه و نوشتن داشته باشید، نوشته شما واقعی تر و جالب تر می شود.

یکی از شخصیت های خود را انتخاب کنید و انگیزه های ذهنی شخصیت را شرح دهید و آن را در اینجا به اشتراک بگذارید!

فصل 15: مخالفت

در این فصل ما در مورد چگونگی ایجاد تعلیق در آوردن موانع و آنتاژنیست ها می آموزیم.

آنتاگونیست‌های موانع

فصل 16: متحدان

سوال:

متحدان و مخالفان قهرمان داستان شما چه هستند؟

نکته:

الف) در زندگی خود ویژگی هایی را از دوستان و دشمنان خود قرض بگیرید و آنها را به متحدان و دشمنان قهرمانان خود نسبت دهید.

ب) به یاد داشته باشید که همه شخصیت‌ها خود را قهرمان داستان می‌دانند - هیچ‌کس نباید در خدمت قهرمان داستان باشد. همه شخصیت‌ها سعی می‌کنند به خودشان و آنچه دوست دارند خدمت کنند.

ج) یک نقشه ذهنی ترسیم کنید، که قهرمان در یک طرف، آنتاگونیست در طرف دیگر - و همه شخصیت‌های دیگر را بر اساس وفاداری‌هایشان قرار دهید.

نقشه ذهنی خود را در اینجا به اشتراک بگذارید!

فصل 17: اقدام

در این فصل ما در مورد پویایی اقدام برای پیشبرد داستان شما آشنا می شویم.

برای شکست دادن مخالفان، برای رسیدن به هدف خود چه کار می کنیم؟

سوالات:

  1. شخصیت‌های شما از چه اقداماتی در داستان/صحنه برای پیروزی در مبارزه استفاده می‌کنند؟

  2. این اقدامات چگونه تشدید می‌شوند؟

  3. چگونه تغییر می کنند؟

  4. چرا تاکتیک ها را تغییر می دهند؟

نکته:

پایان صحنه های خود را مطالعه کنید. تلاش نهایی در هر صحنه باید بر صحنه قبلی برتری داشته باشد (مگر اینکه صحنه عملکرد یک "دنباله" را انجام دهد - صحنه گروه بندی مجدد و بازاندیشی - در این صورت پایان با صحنه قبلی برابری نمی کند).

یک مثال از داستان خود را به اشتراک بگذارید که در آن تشدید بین دو صحنه اتفاق می افتد!

فصل 18: زیرمتن

در این فصل می آموزیم که ارتباط چگونه کار می کند و بیشتر آن به صورت غیرکلامی اتفاق می افتد.

آنچه شخصیت به صورت غیرکلامی ارتباط برقرار می کند

سوالات:

  1. صحنه درباره چیست؟

  2. پیام اصلی شخصیت ها به یکدیگر چیست؟

  3. چگونه می‌توانید تا آنجا که ممکن است، راه‌هایی بیابید که به شخصیت‌ها اجازه دهید این موضوع را نه از طریق متن، بلکه از طریق زیرمتن ارتباط برقرار کنند؟

نکته:

آنچه را که شخصیت‌ها واقعاً می‌گویند و معنی می‌دهند را در پرانتز دیالوگ بنویسید و سعی کنید متن را تا این حد از این زیرمتن دور کنید. اگر متن فرعی، مانند کارآگاه واقعی، چیزی در امتداد این جمله باشد که «آیا به همسرم می‌زنی، حرومزاده!» - پس دیالوگ نباید چنین بگوید. اما آن را در پرانتز زیر نام شخصیت یادداشت کنید - و راه‌هایی برای دور کردن دیالوگ تا حد امکان از زیرمتن پیدا کنید (در این مورد تقریباً برعکس):

نمونه ای از داستان خود را به اشتراک بگذارید که در آن از ارتباط کلامی به زیرمتن منتقل شده اید!

فصل 19: گفتگو

در این فصل می آموزیم که چگونه گفتگوی خوب بنویسیم، آن را کوتاه و با تعلیق نگه داریم!

اقدامات کلامی شخصیت ها

"من فکر نمی کنم که دیالوگ مانند موسیقی باشد - من فکر می کنم دیالوگ موسیقی است."

- آرون سورکین

گفتگو اطلاعات نیست، بلکه سلاح کلامی است

سوال:

شخصیت شما در تلاش است چه چیزی را منتقل کند؟ چگونه می توانید متن را تا آنجا که ممکن است دور کنید؟

نکته:

  1. صحنه خود را بدون دیالوگ بخوانید. آیا فقط از توضیحات صحنه متوجه می شوید که چه خبر است؟ اگر نه، باید جنبه های فیزیکی ارتباط را تقویت کنید. صحنه باید به عنوان یک فیلم صامت عمل کند.

  2. معنی شخصیت ها را بنویسید. سپس آنها را وادار کنید که این موضوع را از طریق الف) حرکات و/یا حالات چهره، یا ب) با استفاده از کلماتی که در مورد چیز دیگری هستند، به اشتراک بگذارند.

  3. انتخاب موضوعی برای صحبت، دور از زیرمتن/معنا، می تواند به شما در ایجاد گفتگوی جالب کمک کند. به عنوان مثال، یک اوباش یک مادر و فرزندش را تهدید می کند - اما فقط اجازه دارد در مورد فیلم های پیکسار صحبت کند تا کودک را نترساند.

نمونه‌ای از دیالوگ ارائه دهید که متن آن معنای صحنه نیست.

فصل 20: احساسات

در این فصل ما در مورد احساسات و چگونگی گسترش احساسات به منظور جذب مخاطب می آموزیم.

واکنش عاطفی شخصیت به موقعیت

سوالات:

  1. ارکستراسیون احساسی در صحنه چیست؟ سعی کنید تا حد امکان یک پالت عاطفی گسترده داشته باشید.

  2. سفرهای احساسی در صحنه چیست؟ سعی کنید تا جایی که ممکن است زمینه عاطفی وسیعی را پوشش دهید.

نکته:

تفاوت‌های احساسات بین شخصیت‌ها را به حداکثر برسانید. اگر قهرمان داستان شما یک طرفه احساس می کند، سعی کنید حداقل یک شخصیت متفاوت احساس کند.

صحنه خود را در اینجا به اشتراک بگذارید!

فصل 21: تجارت

در این فصل می‌آموزیم که چگونه به شخصیت‌ها چیزی می‌دهیم که در حین بازیگری به آن مشغول شوند.

کاراکترها در حالی که هدف خود را دنبال می‌کنند از نظر فیزیکی چه می‌کنند

سوالات:

  1. قبل از اینکه صحنه/داستان وارد زندگی شخصیت ها شود چه اتفاقی افتاد؟ داستان قبل از داستان چیست؟

  2. آیا می‌توانید کسب‌وکاری بیابید که نه تنها واقع‌گرایانه باشد، بلکه نمادی از زیرمتن و موضوع صحنه باشد؟

  3. شخصیت‌ها چه موقعیت‌ها و اعمال فیزیکی دائماً در حال تغییری را می‌توانند انجام دهند که باعث می‌شود ما صحنه را حتی با صدای خاموش درک کنیم؟

چند مثال در مورد تجارت خوب که شخصیت های شما در آن مشغول هستند، بیاورید!

پیوندها و اطلاعات

خواندن توصیه شده

یک انتخاب بسیار مختصر

ادبیات

شعر ارسطو

قهرمان هزار چهره جوزف کمپبل

مورفولوژی داستان عامیانه ولادیمیر پراپ

هنر نویسندگی دراماتیک Lajos Egri

فیلمنامه نویسی تا اتم ها مایکل ولز شوک

فیلمنامه نویسی و نظریه یکپارچه روایت: قسمت اول

مایکل ولز شوک

فیلمنامه نویسی و نظریه یکپارچه روایت: قسمت دوم

مایکل ولز شوک

به جنگل جان یورک

عناصر سورپرایز ورا توبین

وب

K.M. ویلند

استیون پرسفیلد

فیلم‌هایی برای تماشا

یک انتخاب مختصر

آندری تارکوفسکی

قربانی (Offret)

دلتنگی

O7W-hdStPc2WcHIv F0EJu

سولاریس — قسمت 1

سولاریس — قسمت 2

INGMAR BERGMAN

نور زمستانی (Nattvardsgästerna)

مهر هفتم (Sjunde inseglet)

سکوت (Tystnaden)

توت فرنگی وحشی (Smultronstället)

نئورئالیسم ایتالیایی

روبرتو روسلینی - رم، شهر باز

لوچینو ویسکونتی - لاترا ترما

فدریکو فلینی

لا استرادا

لا دولچه ویتا

8 1/2

Satyricon

E La Nave Va — و کشتی در راه است

میکلانژلو آنتونیونی

La Notte

Blowup

موج جدید فرانسه

فرانسوا تروفو - 400 ضربه

ژان لوک گدار - À bout de souffle (بی نفس)

ورنر هرزوگ

آگویر، خشم خدا 

فیتزکارالدو

نوسفراتو

KRZYSZTOF KIEśLOWSKI

سه رنگ: آبی

سه رنگ: قرمز

سه رنگ: سفید

La Double Vie de Veronique

WIM WENDERS

بالهای آرزو (Himmel över Berlin)

AKIRA KUROSAWA

رویاها

یوجیمبو

هفت سامورایی

اجرا

ترنس مالیک

درخت زندگی

به شگفتی

خط قرمز نازک

ROY ANDERSSON

گیلیاپ

شما، زنده ها

یک کبوتر روی شاخه ای نشسته و به هستی فکر می کند


سرفصل ها و درس ها

درس ها Lessons

  • خلاصه قسمت 002 Summary Part 002

  • فصل 17: عمل Chapter 17: Action

  • فصل 19: گفتگو Chapter 19: Dialouge

  • فصل چهاردهم: انگیزه Chapter 14: Motivation

  • فصل شانزدهم: متحدان Chapter 16: Allies

  • مقدمه کاراکتر خاص INTRODUCTION CHARACTER-SPECIFIC

  • فصل 13: هدف Chapter 13: Objective

  • فصل 18: زیرمتن Chapter 18: Subtext

  • فصل 20: احساسات Chapter 20: Emotion

  • فصل پانزدهم: مخالفت Chapter 15: Opposition

نمایش نظرات

نظری ارسال نشده است.

آموزش فیلمنامه نویسی پیشرفته - کتاب مقدس داستان سرایی قسمت 002
خرید اشتراک و دانلود خرید تکی و دانلود | 160,000 تومان (5 روز مهلت دانلود) زمان تقریبی آماده سازی لینک دانلود این دوره آموزشی حدود 5 تا 24 ساعت می باشد.
جزییات دوره
2h 32m
10
Skillshare (اسکیل شیر) skillshare-small
26 خرداد 1401 (آخرین آپدیت رو دریافت می‌کنید، حتی اگر این تاریخ بروز نباشد.)
4
از 5
دارد
دارد
دارد

Google Chrome Browser

Internet Download Manager

Pot Player

Winrar

Stockholm Film School Stockholm Film School

کلاس های آنلاین مدرسه فیلم استکهلم

سلام! به مدرسه فیلم استکهلم خوش آمدید
کلاس های آنلاین
فیلمسازی را با شرایط خود یاد بگیرید. آن را در کجا، چگونه و زمانی که می خواهید بیاموزید.

کلاس های آنلاین مدرسه فیلم استکهلم غنی و لذت بخش است.

Skillshare (اسکیل شیر)

اسکیل‌شر یک پلتفرم آموزشی آنلاین است که به میلیون‌ها افراد در سراسر جهان امکان یادگیری مهارت‌های جدید را فراهم می‌کند. این پلتفرم با ارائه دوره‌های متنوع در زمینه‌هایی از جمله هنر و طراحی، فناوری، کسب و کار، و زندگی موفق، به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا به صورت آنلاین به یادگیری بپردازند.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد سکیل‌شر، ارائه دوره‌های تدریس شده توسط صاحبان مهارت‌ها و افراد موفق در زمینه‌های مختلف است. این امر باعث می‌شود که کاربران از تجربیات و دانش عملی افرادی که در حوزه‌های مورد نظرشان موفق عمل کرده‌اند، بهره‌مند شوند و بهترین اطلاعات را برای بهبود مهارت‌های خود دریافت کنند. به این ترتیب، سکیل‌شر نه تنها یک پلتفرم آموزشی است، بلکه یک جامعه آموزشی است که افراد را به اشتراک گذاری دانش و تجربیات تشویق می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا در مسیر پیشرفت و موفقیت خود ادامه دهند.